رد کردن پیوندها

علت بالا رفتن دمای موتور ماشین

بررسی علل بالا رفتن دمای موتور و راه حل های آن

یکی از کابوس های رانندگان بخصوص در فصول گرم و حین استفاده از کولر ، بالا رفتن دمای موتور (آب) و جوش آوردن خودروست . دلایل زیادی ممکن است باعث این اتفاق شوند و معمولا مالک خودرو را با خسارات زیادی مواجه می کنند . در این مقاله به بررسی هفت دلیل بالا رفتن دمای موتور می پردازیم .

هفت دلیل اصلی بالا رفتن دمای موتور

1-کمبود مایع خنک کننده در سیستم رادیاتور

کم کردن آب رادیاتور در دراز مدت امری طبیعی است . وقتی دمای آب رادیاتور به نقطه جوش می رسد و حجیم می شود ، این حجم اضافه از طریق درب فنری رادیاتور به منبع انبساط ریخته می شود . به مرور زمان آب داخل منبع انبساط دچار تبخیر شده و در نتیجه سیستم خنک کننده ممکن است دچار کمبود آب شود . بهتر است در فصل تابستان ماهیانه یک بار حجم مایع خنک کننده موجود در رادیاتور و منبع انبساط را بررسی کنید . توجه داشته باشید در زمان گرم بودن درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید .

اگر خودروی شما مکرر دچار کمبود آب رادیاتور می شود ، ممکن است به علت نشتی از سیستم خنک کننده (و رادیاتور بخاری پشت داشبورد ) باشد . چنانچه در سیستم نشتی وجود ندارد اما همچنان آب رادیاتور کم می شود ، ممکن است واشر سر سیلندر خودروی شما ضعیف و فرسوده شده باشد . نشانه ی خرابی واشر سر سیلندر ، علاوه بر افزایش دما “خروج بخار از اگزوز” حتی در هوای گرم است .

2-وجود هوا در سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده بعضی خودرو ها مانند 206 بصورت کاملا بسته هستند . در نتیجه پس از هر بار باز کردن درب سیستم خنک کننده ، می بایست سیستم را هواگیری کنید . البته رادیاتور اکثر خودرو ها مانند پراید ، به هواگیری نیاز ندارد . برای اطلاع از این موضوع می بایست به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید .

3-عدم وجود ضد یخ در سیستم خنک کنده

حتما با خودتان می گویید ضد یخ مایعی برای جلوگیری از انجماد است ! اما توجه داشته باشید ضد یخ ها همزمان ضد جوش هم هستند . دمای جوش ضد یخ ها بالاتر از آب است . در نتیجه هم در تابستان و هم در فصول سرد می بایست همواره از ضد یخ در سیستم خنک کننده استفاده کنید . نسبت محلول ضد یخ به آب معمولا 50 به 50 است .

4-مشکل در فن خنک کننده

در تابستان ، کافی است فن خنک کننده رادیاتور برای نیم ساعت از کار بیفتد ! به طور یقین خودروی شما جوش خواهد آورد و تقریبا هیچ راهی برای خنک کردن آن نخواهید داشت . پس همیشه در تابستان باید از سلامت و عملکرد صحیح فن (های) خنک کننده مطمئن شوید . چنانچه دینام سالم است اما موقع روشن شدن فن ، خودرو دچار لرزش شدید می شود ، ممکن است پروانه فن ترک خورده و یا سفت شده باشد . در این حالت خنک کنندگی به درستی صورت نمی گیرد لذا در اولین فرصت برای تعویض پروانه یا کل فن اقدام نمایید . همچنین  ممکن است به دلیل سوختن رله یا فیوز ، فن خنک کننده به گردش در نیاید . (هرگز هنگام روشن بودن خودرو به پروانه فن دست نزنید حتی اگر متوقف شده باشد .)

5- ترموستات

ترموستات را در واقع می توان یک شیر اتوماتیک در سیستم خنک کننده توصیف کرد . وظیفه ترموستات ، باز و بسته کردن گردش آب موتور به سمت رادیاتور است . حتما با خودتان فکر می کنید اصلا چرا از ترموستات استفاده می شود ؟ چرا ترموستات را بطور کامل از مدار حذف نکنیم تا خنک کنندگی دائمی صورت گیرد ؟! در جواب باید بگوییم حذف ترموستات از سیستم خنک کننده کاری بسیار اشتباه است حتی اگر بسیاری آن را توصیه کنند .

در واقع همانطور که دماهای بالا به موتور خودرویتان آسیب وارد می کنند ، دماهای پایین هم باعث بروز مشکلات و فرسودگی در موتور خودرو می شود . وقتی ترموستات از مدار خنک کننده حذف شود ، آب دائما در حال گردش به داخل

رادیاتور است حتی زمانی که هوا سرد باشد . بخصوص که اگر در اتوبان و جاده رانندگی کنید ، موتور خودرو هیچگاه گرم نخواهد شد و علاوه بر گرم نشدن بخاری مصرف سوخت هم بطور محسوسی بالا خواهد رفت . پس وجود ترموستات بخصوص در زمستان و فصول سرد بسیار ضروریت . چنانچه احساس می کنید ترموستات خودرو به موقع باز نمی شود و یا در شهر های گرم سیر زندگی می کنید ، می توانید ترموستات را با نمونه ی دمای پایینتر تعویض کنید .

6-خرابی یا تنظیم نبودن شمع ها

چنانچه شمع های موتور نیز فرسوده شده باشند ، خود می توانند عاملی برای بالا رفتن دمای موتور شوند .شمع فرسوده یا شمعی که دهانه ی آن (گپ) تنظیم نباشد ، احتراق سوخت را به درستی انجام نمی دهند و موتور دچار ناک و خام سوزی شده و علاوه بر فشار بیشتر روی موتور ، حرارت تولید شده افزایش می یابد .

7-مشکل در ژنراتور (دینام) و سیستم الکتریکی خودرو

چنانچه دینام خودرو توانایی تولید برق کافی نداشته باشد ، فن خنک کننده رادیاتور (که نیاز به جریان بالایی دارد) نمی تواند با توان کافی به کار خود ادامه دهد . مخصوصا زمانی که خودرو متوقف است مانند راه بندان یا ترافیک ، به علت پایین بودن دور گردش دینام این موضوع بیشتر نمایان می شود . پس چنانچه تمام احتمالات را بررسی کردید اما همچنان دمای موتور بخصوص در ترافیک ها بالا می رود ، برای تست دینام و باتری ، به یک باتری سازی مراجعه کنید .

هنگام جوش آوردن موتور چه کار کنیم؟

تا اینجا عواملی که می توانند باعث بالا رفتن دمای موتور یا آب شوند را بررسی کردیم ؛ اما به هر ترتیب ممکن است به ناگهان دمای خودروی شما بالا رفته و حتی جوش بیاورد . در این موقعیت چه اقداماتی انجام دهیم ؟

اول از همه باید به کناری رفته خودرو را متوقف و کاپوت را بالا بزنید . دقت کنید ممکن است به علت جوش آوردن از درب رادیاتور بخار داغ خارج شود پس در این کار احتیاط کنید . اگر کولر خودرو روشن است فورا آن را خاموش کنید . هرگز در زمان جوش آوردن موتور را خاموش نکنید ! وقتی فلزات گرم می شوند حجم آن ها افزایش می یابد در نتیجه خاموش کردن یک موتور داغ باعث می شود که پس از سرد شدن ، قطعات موتور بخاطر اختلاف حجم به هم فشرده شده و موتور قفل کند .

چنانچه احتمال می دهید ترموستات  گیر کرده و یا فن خنک کننده از کار افتاده است سریعا بخاری خودرو را با حداکثر توان روشن کنید تا گرما از طریق رادیاتور بخاری دفع شود .

به هیچ وجه درب رادیاتور جوش آورده را باز نکنید ! در این حالت قطعا مقدار زیادی آب جوش با فشار از رادیاتور خارج شده و باعث سوختگی های شدید می شود . بجای این  کار ، روی رادیاتور آب خنک ریخته تا دمای رادیاتور گرفته شود . ابدا روی موتور آب نریزید ! آب ریختن روی موتور باعث خنک شدن آن نمی شود و حتی ممکن است سبب شوک حرارتی و ترک خوردن قطعات موتور شود .

زمانی که موتور به دمای عادی برگشت ، قبل از حرکت اجازه دهید خودرو کمی درجا کار کند و چنانچه مجددا دمای موتور از حد مجاز بالا تر رفت ، با امداد خودرو تماس بگیرید .

امداد خودرو ملک شهر

منبع:sicg.co

پیام بگذارید